Een flinke besparing in tijd en geld dankzij Flevokust Haven

22 oktober 2020

Roos-KCB Holland BV is een van de grootste leveranciers van barbecue verbruiksartikelen voor Europa. Het bedrijf is gevestigd in Dronten, waar een groot deel van de voorraad is opgeslagen. Sinds begin dit jaar maakt zij gebruik van Flevokust Haven. Doorslaggevend voor deze keuze? “CTU zet de containers voor de deur zonder dat er wachturen betaald hoeven te worden. Daarnaast is het vlakbij, waardoor ik gemakkelijk even naar de haven kan als dat nodig is,” zegt eigenaar Niels Baars.

Importeren via Rotterdam en Flevokust Haven

Vanuit Paraguay, Zuid-Afrika en India importeert Roos-KCB jaarlijks gemiddeld 150 containers houtskool en briketten. Daarnaast krijgt zij barbecue verbruiksartikelen geleverd vanuit China. De containers komen binnen in de haven van Rotterdam. Vanaf hier gingen ze voorheen per vrachtwagen naar Dronten. Toen Niels Baars bekend raakte met Flevokust Haven zag hij mogelijkheden en zocht hij contact met CTU Flevokust. Al snel werd duidelijk dat de nieuwe containerterminal Roos-KCB veel te bieden heeft.

Forse besparing op wachturen

Een groot voordeel voor het bedrijf zijn de interessante transporttarieven. Het meest belangrijke argument om te kiezen voor CTU Flevokust is de forse besparing op wachturen. Voorheen kreeg het bedrijf twee uur tijd om een container te lossen. Als het lossen langer duurde, betaalde zij wachtgeld. Baars: “We hebben niet altijd zicht op hoe lang het duurt voor een container leeg is. Gemiddeld zijn we drie tot vier uur bezig, maar soms duurt het wel zes uur om een container te lossen. En in dat geval wordt het een kostbare aangelegenheid.”

Werk is beter te plannen

Nu ze via Flevokust Haven vervoeren, gaan de containers via de lijndienst van CTU Flevokust van Rotterdam naar Lelystad. Hier gaan de containers het laatste stuk met een vrachtwagen naar het bedrijfspand in Dronten. “Het voordeel van CTU is dat zij een container bij ons op het terrein zetten en de vrachtwagen weer vertrekt,” vertelt Baars. “We kunnen vervolgens zelf aangeven wanneer de container is gelost, waarna CTU deze omruilt voor de volgende. Dit is werktechnisch een groot voordeel omdat we het werk beter kunnen inplannen en het is op jaarbasis een flinke besparing.”

“Ik denk dat het voor de meeste partijen die nu vanuit Rotterdam kiezen voor wegtransport, een besparing zou zijn om hun containers via Flevokust Haven te vervoeren.” Niels Baars, directeur Roos-KCB

Meerdere containers per week

Roos-KCB importeert gemiddeld rond de 150 containers per jaar. Dit jaar is het door de coronacrisis wel wat minder en zijn dit rond de 100 containers. “De productie in sommige landen lag stil en het versturen was lastiger,” licht Baars toe, “normaal gesproken zou er tussen maart en juli wekelijks een schip aankomen met meerdere containers. Dat was nu niet mogelijk en daarom heb ik alternatieven gezocht binnen Europa. Hierdoor had ik het transport via Flevokust Haven minder nodig.”

Vrij strak te plannen

Vergeleken met wegtransport zijn de containers iets langer onderweg, toch ervaart Roos-KCB het kunnen plannen van de containers als erg prettig. Baars: “Je kunt vrij strak plannen wanneer de containers er zijn.” Roos-KCB heeft bijna altijd al het assortiment op voorraad en heeft niet vaak met spoed een levering nodig. “Het ligt ook aan de aanvoer,” legt Baars uit, “als er een container laat in Rotterdam is en net de boot mist kan CTU daarin helpen. Als wij haast hebben met een container, kunnen zij soms alsnog een container met vrachtwagen uit Rotterdam laten komen. Prettige service!”

Prettige samenwerkingspartner en korte lijnen

Roos-KCB is tevreden met de keuze voor Flevokust Haven. De korte lijnen met CTU, de flexibiliteit en het denken in mogelijkheden vindt Baars erg aantrekkelijk. Baars: “Flevokust Haven biedt veel kansen voor de regio. Niet alleen vanaf het water, maar ook vanaf het land is de overslaghaven erg belangrijk. Neem nou een bedrijf zoals wij hebben, wij zijn niet in Lelystad gevestigd, maar wel om de hoek. Onze producten komen niet in de haven aan per boot, maar met vrachtwagens vanuit Rotterdam. Wat een extra schakel lijkt, is voor ons juist een voordeel. De verbindingen zijn uitstekend en de voorwaarden om samen te werken ook.”