Havenmeester Aart Hiemstra: 'Ik hou van pionieren'

1 oktober 2018

Flevokust Haven heeft een havenmeester: Aart Hiemstra. Beter kun je het niet treffen; hij zit al 37 jaar in het vak (als adjunct havenmeester/onafhankelijk adviseur van de havenmeester van Havenbedrijf Amsterdam), was twee keer havenmeester van het jaar en is actief in verschillende vakgerelateerde organisaties. Als iemand weet hoe je een haven inricht en het juiste netwerk heeft, is het Aart Hiemstra.

Hiemstra (63) nam eind april afscheid als adviseur van de Amsterdamse havenmeester. Sindsdien is hij vier dagen per week gedetacheerd bij SAIL Amsterdam en, sinds augustus, een dag per week havenmeester van de Flevokust Haven. Een erg leuke klus, vindt hij. "Het is pionieren, daar hou ik van. Net als toen ik in 1981 begon bij de afdeling Gevaarlijke Stoffen van Havenbedrijf Amsterdam. Er was nog geen Wet gevaarlijke stoffen. Die hebben we, samen met de Haven van Rotterdam, helpen schrijven. Daarna heb ik voor Amsterdam een havenverordening hiervoor geschreven."

Eigenwijs

Nog een pioniersvoorbeeld: de loswal aan het Noordzeekanaal bij Nauerna. Veertien jaar geleden hield niemand dit voor mogelijk, begin september werd hij geopend. Hiemstra: "Omdat ik toen zo eigenwijs was dat ik vond dat dat zou moeten kunnen. Ik ben gek op dat soort uitdagingen."

Toekomstbestendig en slim

Hij ziet het als zijn taak ervoor te zorgen dat de Flevokust Haven "toekomstbestendig en slim ingericht kan draaien." Een nieuwe haven is net als een nieuw huis, vindt hij. "Er staat wat moois, maar het is nog niet je thuis; je moet het nog inrichten. Maar er zit enorm veel potentie in deze haven."

Spelregels

Als eerste heeft hij een nautische kaart laten maken. "Want hoeveel water staat er eigenlijk in de haven? Ik kijk met de blik van de binnenvaartschipper, van het water naar de wal. Dan begint het met een aantal regels, zoals een afmeerverbod. Als iemand zomaar z'n schip in de haven aanlegt, moet je een afmeerverbod hebben om te kunnen zeggen: dat mag niet. En je moet een bord hebben waar dat op staat. Ook moet je spelregels opstellen en kenbaar maken, zodat mensen weten wat wel en niet mag."

Losse aardappels

Hiemstra denkt ook mee over de verdere invulling van de haven. "Een deel is verhuurd aan CTU, maar er is nog een stuk kade over. Wat moeten we daarmee? Ik kan beoordelen wat verstandig is en voor een aantal situaties vergunningen schrijven met de voorwaarden voor gebruik. Bijvoorbeeld voor zware projectlading, als iemand er twee maanden losse aardappels of suikerbieten wil overslaan of vet vanuit tankauto's naar een boot wil pompen. Dan wil je bijvoorbeeld dat de kade na gebruik netjes wordt opgeleverd."

Scholieren

Om de Flevokust Haven zo goed mogelijk in te richten, is Hiemstra met alle partijen aan het praten en aandachtspunten aan het verzamelen. Met de Provincie, gemeente en Rijkswaterstaat, maar ook met gebruikers en scholieren. "Ik ga met een boot meevaren naar de haven. Een kennis die op Lelystad vaart, had wat commentaar. Zo krijg ik gratis hulp uit de eerste hand, heel handig. En samen met een middelbare school zijn we aan het uitzoeken hoe we van de Flevokust Haven een slimme en toekomstbestendige haven kunnen maken, hartstikke leuk."

Slimme ideeën

Hiemstra houdt van slimme technieken en data ("Meten is weten") en kijkt goed hoe de Flevokust Haven daar gebruik van kan maken. "Ik word aangetrokken door mensen die slimme ideeën bedenken en ze ook in praktijk brengen. Ik zou bijvoorbeeld graag weten wat voor schepen in de haven komen. Alle boten hebben AIS (Automatic Identification System). PortPay kan daarmee precies zien wat waar binnenkomt en vaart, ze kunnen havengeld innen. Ik zou ook graag een internetloket inrichten waar je kunt kijken of er een plekje is als je wilt aanmeren."

Opvolger in het zadel helpen

Hiemstra blijft in ieder geval tot eind 2018 havenmeester van Flevokust Haven. "Als alles loopt, heb je iemand nodig die dit dagelijks doet. Die help ik graag in het zadel. Want ik ben niet van plan tot m'n zeventigste havenmeester van Lelystad te blijven - hoewel het wel heel leuk is."

Voor vragen over het gebruik van de haven kunt u contact met ons opnemen.

Contact