Ambassadeurs van Flevokust Haven aan het woord

14 december 2017

Op woensdag 20 september 2017 vond de ondernemersbijeenkomst bij Flevokust Haven te Lelystad plaats. Maarten van Klompenburg (CTU), Ronald Kok (evofenedex) en Erik Waterman (Waterman Onions) vertelden over de voordelen van vervoer over het water én via Flevokust Haven.

Maarten van Klompenburg (CTU) over het voordeel van inland terminals

Maarten van Klompenburg, salesmanager bij CTU, zette tijdens de ondernemersbijeenkomst nog eens alle voordelen van inland terminals op een rij. “De kleinere terminals zijn flexibel en kunnen nauwkeuriger plannen. Daarmee zijn ze en betrouwbare partner voor ondernemers. Het efficiënte gebruik van de terminal – door het aan elkaar knopen van import- en exportstromen – levert besparingen in tijd en geld op. Bovendien heeft de binnenvaart geen last van files en zijn de wachttijden voor trucks fors lager door korte laad- en lostijden. Daarmee zijn de inland terminals een prima alternatief voor vervoer naar de zeehavens en bovendien bieden ze nieuwe kansen voor bedrijven in de regio.” CTU, de containerterminal in Utrecht, exploiteert sinds 2012 ook de terminal in Tiel en nu ook de overslagterminal van Flevokust Haven.

“Binnenvaart steekt gunstig af ten opzichte van wegtransport”

Volgens Ronald Kok van evofenedex, de organisatie die de belangen van verladers behartigt, zou de binnenvaart best wat meer in beeld mogen zijn bij verladers. “Binnenvaart steekt gunstig af ten opzichte van wegtransport voor zowel kosten als duurzaamheid. Wij zijn daarom echt voorstander van het gebruik van binnenvaartterminals. De kosten van wegtransport worden steeds hoger en de binnenvaart is een heel goed alternatief voor transport van en naar havens van Rotterdam en Antwerpen. Ook de nieuwe Flevokust Haven kan zo een bijdrage leveren aan een efficiëntere goederenstroom en lagere kosten.

Waterman Unions, pionier van Flevokust Haven

Waterman Unions is een van de pioniers van Flevokust Haven. Nog voor de oplevering van het nieuwe haventerrein maakt het bedrijf al gebruik van de tijdelijke overslaglocatie bij de Maximacentrale. Erik Waterman, directeur van Waterman Unions, is enthousiast. “Flevokust Haven ligt midden in een van de grootste productiegebieden van aardappelen, uien en wortelen. Deze worden nu veelal per vrachtauto naar Rotterdam vervoerd. Dat is duur en levert vaak vertraging en CO2 op. Maar er moeten ook lege containers onze kant op. In onze business moeten we namelijk in 3-4 maanden zo’n 2000 containers vullen. En het voordeel van Flevokust Haven is dat de producten hier straks eerst gesorteerd en verpakt kunnen worden en dan direct op transport naar de eindbestemming kunnen worden gezet.